Carol Ann Tomlinson
ist Lehrerin, Universitätsprofessorin, Buchautorin und Differenzierungsexpertin
aus den USA, deren Einstellung zu Differenzierung im Unterricht in folgendem
Zitat auf den Punkt gebracht werden kann:
“Differentiated instruction is a way of thinking
about the classroom with the dual goal of honoring each student’s learning
needs and maximizing each student’s learning capacity.” (C.A. Tomlinson,
Caroline Cunningham Eidson, Differentiation in Practice, A resource guide for
differentiating curriculum, Grades 5-9, 3).
Carol Ann Tomlinson
arbeitet seit vielen Jahren mit Lehrerinnen/ Lehrern in den Vereinigten Staaten und im
Ausland, die ihren Unterricht in zunehmendem Maße für Lernende mit
unterschiedlichen Voraussetzungen ansprechend und zielführend gestalten
möchten.
Die
Unterrichtsentwicklung der Neuen Mittelschule basiert auf Carol Ann Tomlinsons
Differenzierungsmodell und setzt es unter dem Begriff „Flexible
Differenzierung“ um.
Carol ist Autorin
und Co-Autorin von über 200 Büchern, Buchkapiteln, Artikeln und
Unterrichtsmaterialien für den differenzierten Unterricht.
„How to
differentiate instruction in mixed ability classrooms“
“The
differentiated Classroom: Responding to the needs of all learners”
“Fulfilling
the promise of the Differentiated Classroom”
“Differentiation
in Practice, Grades K-5”
“Differentiation in Practice, Grades 5-9”
“Differentiation in Practice, Grade 9-12”
“Integrating
Differentiated Instruction and Understanding by Design: Connecting Content and
Kids”, Carol Ann Tomlinson und Jay McTighe
“The
Differentiated School: Making Revolutionary Changes in Teaching and Learning”,
Carol Ann Tomlinson, Kay Brimijoin und Lane Narvaez
Website Institutes on Academic Diverstiy at the University of Virginia's
Curry School of Education
"DifferentiationCentral
is a service of the Institutes on Academic Diversity (IAD) at the University of
Virginia's Curry School of Education. Created in 1996, the goal of the IAD is
to help educators understand the principles of Differentiated Instruction and
develop competence and confidence in creating responsive classrooms that meet
the diverse learning needs of today’s students."
Informationen
zu Veranstaltungen, Planungen für Unterrichtsstunden, Buchempehlungen, Artikel
und Kurzvideos (ca. 5 Minuten) in gut verständlichem Englisch zu Fragen der
Umsetzung der flexiblen Differenzierung im Unterricht.
Titel
der Kurzvideos:
What is differentiated instruction?
A rationale for differentiation in today’s schools
Two misconceptions about DI – that there is a disconnect with standards
and DI is only for certain students
A misconception about DI that it is an ‘add-on’ activity
A misconception teachers sometimes have – “I already differentiate.”
Four common misconceptions about DI
Suggestions on how to begin differentiated instruction
Next-step ideas on how to increase expertise with DI
Engaging resource specialists in planning differentiated lessons
Dynamic curriculum
Quality curriculum is focused around important ideas worth understanding
Using essential questions as a path to understanding
Building a supportive community of learners in a differentiated
classroom
Helping students understand the concept of differentiation – what’s fair
in the classroom
Building community in the secondary classroom
Using multiple intelligence activities to differentiate on the basis of
learning profile
Using learing centers to meet students’ varying needs
Effective instruction begins with pre-assessing students
Daily assessment serves as a compass for next steps in the classroom
Determining if students have developed understanding
Providing students with different approaches to demonstrate what they
know, understand, and can doSome insights into grading in a differentiated
classroom
Using the homework checkers strategy
Tips for assigning students to groups and organizing paper work
An illustration of differentiation in an elementary classroom
Ist
differenzierter Unterricht in der Schule möglich?
In der Neuen
Mittelschule will man auf die Einzigartigkeit eines jeden Kindes individuell
eingehen und somit die verschiedenen Fähigkeiten und Talente fördern. Klingt ja
grundsätzlich durchaus schlüssig - jedoch wie sollen Lehrkräfte dies im Unterricht
umsetzen?
Carol Ann
Tomlinson, Lehrerin und Autorin, behandelt in ihrem Vortrag genau diese
Herausforderung. Sie erzählt ihre persönlichen Erfahrungen aus 20 Jahren
Lehrtätigkeit und wie es ihr gelungen ist, auf jedes Kind so einzugehen, dass
eine bestmögliche Förderung gelingen konnte.
Carol Ann
Tomlinson referierte am 15. Juni 2011 an der Pädagogischen Hochschule Salzburg.
Der Vortrag in englischer Sprache.